Ποιες ειδικότητες εμπλέκονται στη Διάγνωση και αποκατάσταση των διαταραχών λόγου και ομιλίας στα παιδιά;
Το Ινστιτούτο για τις Διαταραχές Επικοινωνίας «λόγος» προσφέρει αποκλειστικά υπηρεσίες λογοθεραπείας. Συχνά ωστόσο για την αντιμετώπιση των δυσκολιών ενός παιδιού ή ενηλίκου απαιτείται συχνά η συνεργασία περισσοτέρων της μίας ειδικοτήτων. Πιστεύουμε ότι οι ιδιαίτερες ανάγκες κάθε παιδιού ή ενηλίκου θα πρέπει να καλύπτονται από τον επιστήμονα που έχει επιστημονική επάρκεια και εξειδικευμένη κλινική κατάρτιση στο συγκεκριμένο αντικείμενο. Για το λόγο αυτό καλούμε να συνεργαστούν μαζί μας στη διεπιστημονική ομάδα αξιολόγησης και αποκατάστασης καταξιωμένους επιστήμονες από κάθε ειδικότητα, που επιλέγονται κατά περίπτωση, για να καλύψουν τις ανάγκες του συγκεκριμένου περιστατικού εφόσον απαιτείται.
Παραθέτουμε έναν αναλυτικό πίνακα με τις ειδικότητες που μπορεί να εμπλέκονται στη διαγνωστική ή θεραπευτική φάση, για κάθε γενική ομάδα διαταραχών. Οι πίνακες εξαντλούν όλες τις πιθανότητες –αυτός είναι ο σκοπός τους- και παραθέτουν όλους τους πιθανούς ελέγχους ή ειδικούς. Στην κλινική πράξη δεν απαιτούνται όλοι αυτοί οι έλεγχοι για όλα τα παιδιά.
ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ
ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΑΠΟ ΑΛΛΗ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
Α. Εξελικτικές Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας
Πληθυσμός: Ένας μεγάλος αριθμός παιδιών (που πιθανώς να φτάνει το 15% του πληθυσμού) ηλικίας 2-6 χρονών τα οποία χωρίς άλλη διαγνωσμένη παθολογική αιτία αργούν στην εξέλιξη του λόγου ή/ και της ομιλίας (δε μιλούν καθαρά ή έκφραση και η κατανόηση του λόγου υπολείπεται της ηλικίας τους, ή ακόμα η χρήση του λόγου είναι ακατάλληλη για δεδομένη στιγμή επικοινωνίας).
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Συνεργαζόμενες ειδικότητες στην αποκατάσταση: Συνήθως Θεραπευτής Λόγου και Ομιλίας. Πιθανώς σε συνεργασία με ΩΡΛ, Εργοθεραπευτή, Ειδικό Παιδαγωγό
Β. Διαταραχές Ροής της Ομιλίας (τραυλισμός)
Πληθυσμός: 5% του πληθυσμού για παιδιά ηλικίας 2-5 χρονών που καταλήγει σε ποσοστό 1% για παιδιά σχολικής ηλικίας και εφήβους. Η συμπτωματολογία περιλαμβάνει κυρίως επαναλήψεις συλλαβών και μικρών λέξεων, μπλοκαρίσματα, επιμηκύνσεις φωνημάτων, συσπάσεις του προσώπου και διάσπαση του ρυθμού της αναπνοής. Μπορεί να συνυπάρχει με τις Εξελικτικές Διαταραχές.
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Συνεργαζόμενες ειδικότητες στην αντιμετώπιση: Συνήθως Θεραπευτής Λόγου και Ομιλίας. Πιθανώς σε συνεργασία με Παιδοψυχίατρο ή Θεραπευτή Οικογένειας
Γ. Νευρολογικές Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας και Σύνδρομα
Πληθυσμός: Παιδιά με εγκεφαλική παράλυση, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, σύνδρομα με νευρολογικά συμπτώματα ή διαταραχές του λόγου ή νοητική υστέρηση, νεοπλασίες, μεταχειρουργικά τραύματα.
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Δ. Γναθοπροσωπικές Δυσμορφίες και Δυσπλασίες της Στοματικής Κοιλότητας και του Προσώπου
Πληθυσμός: Παιδιά με σχιστίες χείλους/υπερώας, σύνδρομα ή άλλα ανατομικά και λειτουργικά προβλήματα της στοματικής κοιλότητας και του προσώπου
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Συνεργαζόμενες ειδικότητες στην αντιμετώπιση: Θεραπευτής Λόγου και Ομιλίας σε συνεργασία με Χειρουργό, ΩΡΛ, Ακτινολόγο, Οδοντίατρο, Διατροφολόγο, Οδοντοτεχνίτη
Ε. Ψυχιατρικές Διαταραχές
Πληθυσμός: Παιδιά με διάχυτες διαταραχές της ανάπτυξης που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού, προβλήματα συμπεριφοράς, ψυχωσικές διαταραχές, άλλες ψυχογενείς παθήσεις
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Συνεργαζόμενες ειδικότητες στην αντιμετώπιση: Παιδοψυχίατρος σε συνεργασία με Θεραπευτή Λόγου και Ομιλίας, Εργοθεραπευτή, Ειδικό Παιδαγωγό, Ψυχολόγο, Παιγνιοθεραπευτή, Δραματοθεραπευτή, Χοροθεραπευτή
ΣΤ. Διαταραχές του Γραπτού Λόγου
Πληθυσμός: Παιδιά σχολικής ηλικίας με δυσκολίες μάθησης, παιδιά με επίκτητες δυσκολίες στο γραπτό λόγο, παιδιά προσχολικής ή σχολικής ηλικίας με αργή ψυχοκινητική εξέλιξη, παιδιά με αισθητηριακές δυσλειτουργίες.
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Συνεργαζόμενες ειδικότητες στην αντιμετώπιση: Παιδοψυχίατρος σε συνεργασία με Θεραπευτή Λόγου και Ομιλίας, Εργοθεραπευτή, Ειδικό Παιδαγωγό, Ψυχολόγο, Παιγνιοθεραπευτή, Δραματοθεραπευτή, Χοροθεραπευτή.
Ζ. Βαρηκοΐα –Κώφωση - Δυσφωνίες
Πληθυσμός: Παιδιά προσχολικής ηλικίας με συχνά περιστατικά μέσης εκκριτικής ωτίτιδας, παιδιά με νευροαισθητηριακή Βαρηκοΐα ή κώφωση, παιδιά υποψήφια για προσθετική κοχλιακού εμφυτεύματος. Παιδιά με ανατομικά ή λειτουργικά προβλήματα του λάρυγγα..
Διαγνωστικές κατηγορίες | Πιθανές εμπλεκόμενες ειδικότητες στη διάγνωση | Πιθανές Εργαστηριακές Εξετάσεις |
|
|
|
Συνεργαζόμενες ειδικότητες στην αντιμετώπιση: Συνήθως Θεραπευτής Λόγου και Ομιλίας. σε συνεργασία με ΩΡΛ, Δάσκαλο Νοηματικής Γλώσσας, Ειδικό Παιδαγωγό, Τεχνικό Κοχλιακών Εμφυτευμάτων ανάλογα με την περίπτωση.
Όλες οι διαταραχές μπορούν να διαγνωστούν στα πλαίσια της λειτουργίας του Ινστιτούτου για τις Διαταραχές Επικοινωνίας «λόγος» με τη συμμετοχή των επιλεγμένων συνεργατών του.
Πίσω στις ερωτήσεις και απαντήσεις.